Zápis z jednání Komise pro etiku ze dne 14. září  2009

Nová podání: 
* Stížnost na článek Školy zaplatily za chybné testy, autorka Pavla Kubálková, LN. Zástupce SCIO uvádí, že šlo jen o drobné pochybení. Bude dotázána redakce.
*Stížnost PPF na Miroslava Motejlka (tentokrát Český rozhlas), který uvedl v rozhovoru s moderátorem informace, které PPF považuje za nevyvážené a spekulativní. Bude dotázán prozatímní ředitel ČRO.
* Stížnost, na článek v Metru ze dne16. září 2009 Politici, tak tohle je už opravdu trapné. Je třeba ověřit, zda šlo o zprávu ( jak uvádí stížnost), nebo komentář. 

* Dotaz redakce Eurozpráv, jak psát o kriminalitě Romů. Komise odpoví podle Etického kodexu.

* Stížnost na časopis Novoměstsko – uveřejnění oponentního materiálu. Byla dotázána redakce, přišla odpověď. Problém už by měl být vyřešen.
* Stížnost iniciativy Ne základnám na neobjektivní psaní různých médií – převzal kolega Čermák, bude referovat na příští schůzi.

Řešená podání:


1) Pavel Chabr si stěžuje na neadekvátní reakci Lidových novin, které žádal, aby z archivu LN vyjmuly fotografii muže, který si podle stěžovatele nepřál být fotografován – šlo o článek „Integrace? Jaká integrace?“ Komise se otáže redakce a seznámí se s fotografií k článku, který vyšel 21.4. 2009 na straně 13. – Prověří M. Bystrovová

2) Radim Passer si stěžuje na článek zveřejněný v iDnes a MFDnes 18. května 2009 s názvem Firmě miliardáře Passera hrozí exekuce. Dokládá, že jak titulek, tak obsah článku není pravdivý a poškodil ho. Byla dotázána redakce, odkud čerpala informace. Připravuje odpověď.

3) Stížnost na materiál Radovana Daňka (v minulém zápise mylně uvedeno Dvořák) – Regiony ČT 24 – 17. dubna 2009. Stěžovatel dokládá, že materiál byl nepřesný, že redaktor byl upozorněn, že Třebíčský zpravodaj otiskl i článek opozice, nicméně ve výsledné reportáži to nebylo. Materiál je dostupný na http://.ct24/regionalni/52040-opozice-kritizuje-trebicske-oddeleni-komunikce/video/1
KPE čeká na stanovisko ČT
4) Podání Květoslavy Šamajové na pořad Kolotoče Kauza pro reportéry (autoři Tomáš Cafourek a Jana Lorencová, vysíláno dne 23. dubna 2009).  Podání je velmi komplikované, byl osloven Tomáš Camfourek, aby KPE věc vysvětlil. Poslal odkaz na stránky, komise případ uzavře na dalším zasedání.
4) Ondřej Carda, Zlín, si stěžuje na článek serveru idnes o prasečí chřipce. Byla dotázána redakce. Zatím nedorazilo, bude urgováno. 

5)  Stížnost starostky obce Bystročice na reportáž Jany Lorencové a reportérek Českého rozhlasu Olomouc o místním referendu v obci. O stanovisko byl požádán Mgr. J. Vejvoda.

Odpověď přišla, byla zaslána p. starostce. Mgr. Vejvoda vstřícně nabídl řešení problému.
5) S group holding si prostřednictvím tiskového mluvčí stěžuje na pořad ČT dne 9. 3. 2009 Mistrovství světa v utrácení peněz ( Reportéři ČT). Prezentované informace podle stížnosti neodpovídají skutečnosti. Podání obsahuje podrobné vyčíslení zakázek včetně údajů, že firma SYNER většinu zakázek nezískala. Materiál byl postoupen k vyjádření ČT. Odpověď zatím nepřišla. Bylo odloženo
6) Stížnost Ivana Langera (prostřednictvím advokáta M. Elgera) na články v MFD. Podle stížnosti jde o obranu před nepravdivými údaji. Zároveň běží soudní spor. Komise obdržela odpověď MFD, respektive advokáta Vladana Rámiše, ze které vyjímáme: 

„Vzhledem k tomu, že de facto současně s textem stížnosti k Syndikátu novinářů ČR nám byla doručena žaloba podaná panem Langerem k Městskému soudu v Praze, připravujeme obě vyjádření současně. Podrobnější informaci pro SNČR by tak bylo možné zaslat až poté, kdy bude hotové vyjádření k soudu (počátkem roku 2009)“.
Komise čeká na závěry soudní projednávání, zároveň jedná s MFDNES.


7) Stížnost na časopis Týden (autor Miroslav Motejlek) - stěžuje si J a T Banka, a.s. Časopis podle stěžovatele uveřejnil nepravdivé informace a ani po dvou výzvách je neopravil – redakce byla požádána o stanovisko. Odpověď byla urgována dvakrát dopisem, zatím bez odezvy. Redaktor Motejlek mezi tím z časopisu odešel. Odpověď bude opět urgována. Urgence se ujal kolega Lipold. Úkol stále trvá

8) Stížnost na redaktora J. F. Potužníka - pořad ČT "Dotace na čističky odpadních vod". Stěžuje si VEOLIA VODA ČESKÁ REPUBLIKA a.s. - reportáž údajně uváděla nepravdivá tvrzení a byla koncipována záměrně tak, aby poškodila dobrou pověst společnosti. ČT byla požádána o vyjádření. Přišlo podrobné stanovisko ČT. Materiál obdržel kolega Čermák a komise čeká na jeho zprávu.

Pozor! Příští schůze se bude konat ve středu 7. října 2009 v 18 hod. na FSV UK. 
Zapsala B. Osvaldová

